La legibilidad de textos en el ámbito universitario:

una aproximación en tiempos de Covid-19

Authors

  • Gabriel Bibiloni Universidad Nacional de Rosario. Facultad de Ciencias Económicas y Estadística. Rosario; Santa Fe; Argentina.
  • Ramiro Carlos Ingrassia Universidad Nacional de Rosario. Facultad de Ciencias Económicas y Estadística. Rosario; Santa Fe; Argentina.

DOI:

https://doi.org/10.35305/iiata.v6i6.35

Keywords:

Readability and Legibility, University Student, Pedagogy

Abstract

Faced with the health emergency by CoVid 19, which involved accelerated virtualization of class dictation, generated different problems. At first it seemed that the problem lay in the process of education itself. However, given the situations detected during the course of the subject Information Technology II of the degree in Administration and within the research project "Evaluation of Technological Profile of the Graduate in Administration", the question arises: How do we read or write in the learning process? Since suddenly, expressed symbolically, the phrase "We see each other" was changed to "We read" or "We write". In this way, we analyzed, in a first instance, the grammatical readability of those participants in the learning process: Students, Teachers and Bibliographic Material. At this stage we compare the readability levels (in grammatical terms) of the previous ones, which as a main conclusion we have to: if a student produces a "difficult" text it would be possible when reading a "difficult" text to have a more efficient understanding. However, it could not establish otherwise, if a student produces an "easy" text such facility is for those who read that text so that a linear relationship could not be established when said student reads a "difficult" text. Likewise, an upcoming research in the field of lexical readability is proposed to find associations explicitly.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Barrio-Cantalejo, I.M, Simón-Lorda, P., Melguizo, M., Escalona, I., Marijuán, M.I. & Hernando, P. (mayo-agosto, 2008). Validación de la Escala INFLESZ para evaluar la legibilidad de los textos dirigidos a pacientes. Anales del Sistema Sanitario de Navarra. 31(2), 17 Recuperado de: https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1137-66272008000300004

Escorcia, D. (2011). Aporte de la metacognición al rendimiento en escritura: análisis de la situación de estudiantes universitarios. Revista Iberoamericana de Educación, Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura, 56(3), 13. https://doi.org/10.35362/rie5631513

Fanelli, A., Marquina, M., Rabossi, M. (diciembre, 2020). Acción y reacción en época de pandemia: La universidad argentina ante la COVID-19. ESAL – Revista de Educación Superior en América Latina. 5. Recuperado de https://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/esal/article/view/13401/214421444829

Muñoz Baquedano, M. (septiembre, 2006). Legibilidad y variabilidad de los textos. (Boletín de Investigación Educacional de la Pontificia Universidad Católica de Chile Vol. 21, n° 2). Recuperado de https://legibilidadmu.cl/#bib

Ríos Hernández, I. (agosto-noviembre, 2017). Un acercamiento a la legibilidad de textos relacionados con el campo de la salud. Chasqui. Revista Latinoamericana de Comunicación. (135), 20. https://doi.org/10.16921/chasqui.v0i135

Szigriszt Pazos, F. (1993). Sistemas predictivos de legibilidad del mensaje escrito: fórmula de perspicuidad. [Tesis Doctoral, Universidad Complutense de Madrid]. Biblioteca Complutense de Madrid https://webs.ucm.es/BUCM/tesis//19911996/S/3/S3019601.pdf

Published

2021-10-15

How to Cite

Bibiloni, G., & Ingrassia, . R. C. (2021). La legibilidad de textos en el ámbito universitario: : una aproximación en tiempos de Covid-19 . Informes De Investigacion. IIATA., 6(6), 255-266. https://doi.org/10.35305/iiata.v6i6.35

Issue

Section

ARTICULOS