Tecnologías y Organizaciones:

Tendencias

Authors

  • Ramiro Ingrassia Universidad Nacional de Rosario. Facultad de Ciencias Económicas y Estadística. Rosario; Santa Fe; Argentina
  • Carlos Trentini Universidad Nacional de Rosario. Facultad de Ciencias Económicas y Estadística. Rosario; Santa Fe; Argentina

DOI:

https://doi.org/10.35305/iiata.v7i7.81

Keywords:

Management, Technological requirements, Organizations

Abstract

In view of the curricular change in the bachelor’s degree in Management, the present paper is an analysis of Cases of Collective, Intrinsic and Descriptive Interpretative Study. These reflect, in a sense, the current work of the graduates/s in administration, which infer the current technological requirements for their professional performance. In this sense, this work includes a survey that was implemented through a self-administered questionnaire. It highlighted the situational factors of the Henry Mintzberg model as different facts or specific situations that allow evaluating the technological level of the organization. Also, the type of job and its hierarchical level through phrases that best describe the daily work. And finally, current technological tools such as hardware devices, mobile phones, business intelligence software, and digital signatures.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Rueda-Ortiz, R., Uribe-Zapata, A. (2022), Cibercultura y educación en Latinoamérica. Folios, (56). https://doi.org/10.17227/folios.56-XXXX.

Suasnabas-Pachecho, L., S., Fernández, B. (2020). La transversalidad. La interdisciplinariedad. El currículo global. Las competencias y las tecnologías de la información y la comunicación elementos de reflexión en el diseño curricular. Revista Científica Dominio de las Ciencias, 6(2), pp. 158 – 180. http://dx.doi.org/10.23857/dc.v6i2.1161

Pignuoli Ocampo, S. (2017) La inclusión de lo humano en dos sociologías críticas del humanismo: un ensayo sistemático acerca de la mediación técnica en Latour y de la interpenetración en Luhmann. Miríada: Investigación en Ciencias Sociales, Universidad del Salvador. Facultad de Ciencias Sociales. Instituto de Investigación en Ciencias Sociales; Miríada; 9(13), pp. 149-170.

Álvarez Balandra, A. y Álvarez Tenorio, V. (enero/junio de 2018). Cómo organizar un estudio de caso. educ@upn.mx Revista universitaria, (23) https://educa.upnvirtual.edu.mx/index.php/expediente/16-expediente/301-como-organizar-un-estudioi-de-caso

Pérez-Luco Arenas, R., Lagos Gutiérrez, L., Mardones Barrera, R. y Sáez Ardura, F. (2017). Taxonomía de diseños y muestreo en investigación cualitativa. Un intento de síntesis entre las aproximaciones teórica y emergente. Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación, 39

Albornoz, A. e Ingrassia, R. (2022)

Díaz, S. C., López, L. M. y Roncallo, L. L. (2017). Entendiendo las generaciones: una revisión del concepto, clasificación y características distintivas de los Baby Boomers, X y Millennials. Clío América, 11(22), 188-204. Doi: 10.21676/23897848.2440

Grupo Banco Mundial. (2022). Personas que usan Internet (% de la población) – Argentina. https://datos.bancomundial.org/indicator/IT.NET.USER.ZS?end=2020&locations=AR&start=1990&view=chart

Calderón-Rivera, E. (2017). El papel de la dimensión afectiva en la adquisición del lenguaje materno. Alteridades, 27(53), pp. 11 – 22

Mintzberg, H. (1991) Diseño de Estructuras Eficientes. El Ateneo

Camacho Marín, R., Rivas Vallejo, C., Gaspar Castro, M. y Quiñonez Mendoza, C. (2020). Innovación y tecnología educativa en el contexto actual latinoamericano. Revista de Ciencias Sociales, 26, pp. 460 – 471. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=28064146030

Freire Quintana, J. L., Páez, M. C., Núñez Espinoza, M., Narváez Ríos, M. y Infante Paredes, R. (marzo/julio de 2018). El diseño curricular, una herramienta para el logro educativo. Revista de la SEECI, (45), p. 75 – 86.

García Ancira, C., Treviño Cubero, A, Banda Muñoz, F. (enero/abril de 2019). Caracterización del seguimiento de egresados universitarios. Estudios del Desarrollo Social, 7(1), p. 23 – 38.

Ingrassia, R., Trentini, C. (25 – 28 de abril de 2022). Organizaciones iniciales: aproximación tecnológica de las primeras empresas contratantes de estudiantes/egresadas/os de la Licenciatura en Administración. 26° Jornadas Anuales Investigaciones en la Facultad de Ciencias Económicas y Estadística. Universidad Nacional de Rosario, Rosario, Argentina.

Narváez-Montoya, A. (2019). Comunicación educativa, educomunicación y educación mediática: una propuesta de investigación y formación desde un enfoque culturalista. Palabra Clave, 22(3), pp. 1 - 30. DOI: http://doi.org/10.5294/pacla.2019.22.3.11

Pérez Gómez, D. C., Moreno Nery, R. L. (2019). La investigación cualitativa: un camino para interpretar los fenómenos sociales. En Mendoza González, J. y Esparragoza Bermejo, N. (coord.), Educación: aportaciones metodológicas (pp. 85 - 101). Universidad Estatal de Oriente.

Published

2022-10-26

How to Cite

Ingrassia, R. ., & Trentini, C. . (2022). Tecnologías y Organizaciones: : Tendencias. Informes De Investigacion. IIATA., 7(7), 134 - 158. https://doi.org/10.35305/iiata.v7i7.81

Issue

Section

ARTICULOS